Digiverslaafd of digiziek, ben ik dat?

digiverslaafdHet is niet fijn om te merken dat je digiverslaafd bent of digiziek. Ik wist wel dat ik veel met mijn digitale middelen doe. Daar kies ik bewust voor. Mijn activiteiten om klanten te werven, zijn hier voor een groot deel op gebaseerd. En elke klant heeft zijn of haar voorkeuren om met me te communiceren: WhatsApp, Telegram, Messenger, e-mail, Skype, etcetera. En dat betekent dat ik op al die middelen, gereedschappen, ook regelmatig kijk. Logisch toch!

Nou hoor ik al iemand denken: “Dat moeten we toch met z’n allen niet willen!”. En daar is iets voor te zeggen. Alleen is het ook zo dat de maatschappij verandert. Dan denk ik altijd terug aan de tijd dat de eerste auto op de weg kwam: voorafgegaan door een voetganger met een rode vlag. Ondenkbaar dat dat ’s morgens op een vijf rijstroken brede weg, zoals bij Schiphol, nog zou gebeuren :-). We leven immers in een andere tijd.

Mijn keuze om zoveel digitaal beschikbaar te zijn, heeft voordelen (klanten kunnen op mijn ondersteuning bouwen) maar ook nadelen (ik ben soms ook ’s nachts bezig met ondersteuning bij calamiteiten). En ik kan daarin mijn grenzen ook aangeven als dat nodig mocht zijn. Althans dat dacht ik. De afgelopen week werd ik op de proef gesteld. En het liep anders dan ik verwachtte.

Mijn telefoon laadde niet meer op. En dan doet -ie op een gegeven moment dus ook echt niets meer. Nou is dat iets waar ik op voorbereid dacht te zijn door met verschillende oplossingen te werken: telefoon, tablet, laptop en ook nog een desktopcomputer waarop ik alle video gerelateerde zaken doe. De ‘werktuigen’ voor digitale nomaden. Alle hardware wordt onderling gesynchroniseerd. Dus niets aan de hand, dacht ik. Maar dat bleek anders te zijn.

Ik had een ‘klein’ foutje over het hoofd gezien: WhatsApp (WA) werkt op tablet en computer, maar dan wel via de telefoon. Dus als die uitvalt, werkt het ook niet meer op de andere hardware. En dat had ik niet voorzien. Bovendien heb ik op mijn tablet en computers geen eigen SIMkaart omdat ik mijn telefoon gebruik als hotspot (WiFi inlog mogelijkheid) als het onderweg nodig is. Dan kan ik met mijn tablet dingen doen als er geen hotspot van anderen beschikbaar is. Dus geen WA en geen eigen hotspot meer. Dat voelde allemaal niet echt fijn (zacht uitgedrukt). Ik voelde me digiverslaafd. Maar, ik roep altijd: 1 probleem kent tien oplossingen. Dus zoeken en eerst inventariseren wat er feitelijk aan de hand is!

Zoals ik al aangaf, komen veel klanten met mij voor het eerst in contact via de digitale snelweg c.q. internet. Op mijn website staat dus ook vermeld dat ik via WA bereikbaar ben. En een van mijn eigen normen is dat ik elke vraag binnen 24 uur beantwoord. En dan blijkt ineens dat de reparatie van de telefoon (iPhone) 2 à 3 weken gaat duren. Dat is dus wat erg lang om te overbruggen zonder WA en hotspot. Nu dacht ik, juist door de kerst- en nieuwjaarsperiode is het geen probleem dat het allemaal niet optimaal werkt. Heb ik de tijd om naar oplossingen te zoeken.

En toen kwam er een addertje voorbij. Toen ik mijn telefoon had weggebracht, dacht ik rustig een vervangingsexemplaar te kunnen regelen want de reparateur had die niet beschikbaar. Maar dat zat tegen. De goedkoopste smartphone in de telefoonwinkels (er zijn er hier 4 in het winkelcentrum) was vanaf € 180,-. Dat leek me wat veel voor 2 weken gebruik. Dan maar online verder zoeken naar iets aantrekkelijkers waarmee ik in elk geval binnenkomende oproepen kon ontvangen. Mijn oude telefoons had ik een maand geleden naar de kringloopwinkel gebracht. Daar één ophalen zou mijn laatste optie zijn, want die waren ook al gesloten tot 2 januari. Door deze periode en drukte voor de jaarwisseling bleek online bestellen ook geen optie meer. De pakketdiensten konden pas vanaf 3 januari weer bezorgen.

Dus dan maar de gewone winkels af. Na de vijfde hield ik het voor gezien. Kruidvat, Hema, Blokker, etc; allemaal hebben ze regelmatig telefoons van rond de € 20,- in het schap liggen. (Dat wist ik omdat een vriendin ze regelmatig in de wasmachine uittest en ze daar niet tegen kunnen 😂.)
Een simpele telefoon, waar ik in eerste instantie naar op zoek ging, was dus nergens meer uit het schap leverbaar. Ik zou van 30 december tot en met 3 januari geen telefoonoproepen kunnen ontvangen. Daar was nog overheen te komen…..

Maar inmiddels was ik er dus achter dat WA ook niet meer werkte en kreeg ik het Spaans benauwd. En de drang om NU een oplossing te vinden, was wel erg groot. Ik moest en zou iets hebben. En vandaag nog! Ziedaar: ik verloor mijn vertrouwen in het universum doordat ik digiverslaafd of digiziek lijk te zijn. Zou ik aan digitale dementie lijden? Ik kon alleen nog maar daar mee bezig zijn! Verloor mijn focus op de omgeving waar ik aanwezig was. Met alle (terechte) commentaar van dien. Afijn, door dit alles te ervaren, weet ik weer hoe lastig ‘Change focus‘ soms kan zijn!

Dan maar weer internet op. En daar vond ik een smartphone van minder dan € 60,- die in een winkel binnen 15 km wel in voorraad was. Online bestellen en binnen 1 uur ophalen in de winkel (BCC)!
Gelukkig was het in die winkel op 30 december koopavond zodat ik uiteindelijk rond 20.00 uur weer een telefoon had. Pas toen kon ik weer rustig ‘om me heen kijken’, aandacht hebben voor mijn omgeving.

Natuurlijk is de telefoon kopen maar een eerste stap. Hem installeren en alle accounts instellen. Ook daarmee ben je weer een halve dag verder. Het gaf mij wel weer rust toen ik hem in handen had. Plus ook had geregeld dat hij na drie weken in andere handen overgaat! Kon ik het allemaal weer wat in reële proporties zien :-).
Een mens is nooit te oud om te leren!

Foto: Pexels, Pixabay.com

Ik hoop dat dit artikel je waardevolle inzichten geeft. Wil je wekelijks nieuwe tips of artikelen over persoonlijke ontwikkeling ontvangen? Abonneer je dan: onderaan de pagina staat het invulformulier.

Onze missie is: “Anderen en onszelf inspireren om anders te denken en te voelen, zodat er een warm en waardevol leefklimaat ontstaat binnen familie en organisatie.”

2018-01-02T12:15:55+00:00
css.php

Fijn dat je er bent ;-) Ja, je ziet het goed: PersonalCoaching.nl heeft een cookie’muur’. Dat doe ik niet omdat ik met cookies inbreuk wil maken op je privacy. Maar omdat wetten over cookies en privacy zo complex en tegenstrijdig zijn, dat dit voor mij de enige werkbare en betaalbare oplossing is.

Malcare WordPress Security