Stress op het werk: hoe kom ik er vanaf?

Stress op het werkHet lijkt een gewoonte: stress op het werk.
Iedereen heeft het druk tegenwoordig. Was het eerst de crisis waardoor de werkdruk opliep, nu is het de aantrekkende economie die extra belasting geeft. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het verder moet. Dat uit zich in allerlei vormen. In het meest extreme geval breekt het angstzweet je uit of raak je in paniek. Als het meevalt, gebeurt er van alles wat niet goed loopt, maar je omgeving merkt het (nog) niet. Dat kan tot allerlei niet adequate reacties en gedrag leiden.

Veel op mijn bordje

Menigeen zegt: “Ik heb heel veel op mijn bordje liggen.”
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je medewerkers en je klanten. Als manager moet je een team soepel laten draaien en als salesmanager moet je je klanten managen. Je hebt overmatig veel te doen, zit regelmatig in een tijdsklem, komt vaak op het nippertje op tijd, hebt het dossier niet rustig kunnen lezen, of misschien wel helemaal niet. In de auto gaat het zelden snel genoeg…..
Je bent je niet eens bewust van het feit dat je overmatige stress hebt. Misschien merk je het niet eens, is het een gewoonte in je leven.
Wellicht helpt het hierbij om ook een ander artikel van mij te lezen. Daarin beschrijf ik hoe je stress herkent: Overspannenheid en Stress herkennen.

Wat gebeurt er bij stress?

Wat je ongetwijfeld herkent, is dat als je thuiskomt je weinig of geen aandacht hebt voor wat zich daar heeft afgespeeld. Of je bent niet zo vriendelijk tegen je partner of kinderen als je zou willen. Misschien snauw je ze af, je bent er niet bij, hoort dingen niet die tegen je gezegd worden. Niet dat je dat toegeeft … maar het is er wel.

Roep ‘stop’ tegen jezelf

De uitdaging is om dan STOP te roepen tegen jezelf. Waar ben ik mee bezig? Waar is mijn hoofd mee bezig?
Al die dingen waarover je nog aan het piekeren bent, weerhouden je ervan om in het hier en nu aanwezig te zijn.
Wat je op dat moment kunt doen, is een hap lucht innemen. Even een paar keer heel diep inademen en langzaam laten uitstromen. Bevries je leven even om weer aanwezig te komen in het nu. Kijk heel bewust om je heen en neem waar wat je ziet: waar ben je, wat ligt er op de vloer, wat staan hier voor meubels, wat hangt er aan de muur, wie zit er achter dat bureau, hoe ziet die er vandaag uit?
Doe je het niet dan raak je depressief van je eigen gedrag, ga je ontwijkende strategieën ontwikkelen die niemand opvallen (maar jezelf des te meer). Dat geeft weer extra werk voor je hoofd, want je moet daar naar anderen toe wel consistent in zijn, anders valt het op. Dus ben je bezig om alle ballen in de lucht te houden zonder dat een ander iets van jouw overspannenheid in de gaten heeft.

Wat is er aan te doen?

De kern ligt in de beheersing van je gedachten. Jij bent de baas over je gedachten en je gedachten zijn niet de baas over jou. Tenzij je dat toelaat!
Natuurlijk is dat makkelijk praten. Het vergt oefening om je gedachten te beheersen. Maar jij bent niet je gevoel, je hebt een gevoel. Jij bent niet je gedachten, je hebt gedachten.
En als je je focus op je piekermomenten legt, wordt het piekeren alleen maar erger. Want wat je aandacht geeft groeit!

Je focus verleggen naar andere, positieve ervaringen maakt weer ruimte om op een andere manier tegen de situatie aan te kijken.

Misschien helpt het om weer eens een wandelingetje buiten te maken. Al is het maar 10 minuten. Wees bewust van je 5 zintuigen en wat die waarnemen tijdens die 10 minuten. Echter, als je die 10 minuten doorgaat met je afvragen waarom je zo overspannen bent, wordt het niet beter. Maak geen wandeling met je stress, maar met jezelf! Concentreer je op de activiteit die je op dat moment doet, op het wandelen. Gebruik je zintuigen. Je zet de ene voet voor de andere, zie het jezelf met bewustzijn doen. Voel de wind langs je wangen. Ervaar de geuren in je omgeving. Luister naar de natuurgeluiden.

Stress heeft twee componenten

Stress bestaat uit twee componenten die interactie met elkaar hebben: emotionele stress en fysieke stress. Als je je fysieke stress aanpakt, wordt je emotionele stressniveau getemperd. Als je emotionele stress ervaart, je opgejaagd voelt, heeft dat gevolgen voor je lichaam. Er is altijd een gebied waar de bijbehorende ‘pijn’symptomen aanwezig zijn. Die kun je dus waarnemen. Hoe meer je bewust je lichaam scant op fysieke symptomen, hoe meer je te weten kunt komen over je emotionele stresssituatie.
Het vergt wel focus, concentratie op je lichaam. Waar houd je spanning vast? Waar voel je pijn? Word je bewust van de gevoelens in je lichaam. En ga dan bewust dat lichaamsdeel ontspannen. Een hulpmiddel daarbij kan mijn Mindfulness bodyscan op YouTube zijn.

Wil je nog meer tips? Lees dan dit artikel: 7 tips om stress te verminderen

Foto: Pixabay

Ik hoop dat dit artikel je waardevolle inzichten geeft. Wil je wekelijks nieuwe tips of artikelen over persoonlijke ontwikkeling ontvangen? Abonneer je dan: onderaan de pagina staat het invulformulier.

Onze missie is: “Anderen en onszelf inspireren om anders te denken en te voelen, zodat er een warm en waardevol leefklimaat ontstaat binnen familie en organisatie.”

2017-12-14T12:01:27+00:00
css.php

Fijn dat je er bent ;-) Ja, je ziet het goed: PersonalCoaching.nl heeft een cookie’muur’. Dat doe ik niet omdat ik met cookies inbreuk wil maken op je privacy. Maar omdat wetten over cookies en privacy zo complex en tegenstrijdig zijn, dat dit voor mij de enige werkbare en betaalbare oplossing is.

Malcare WordPress Security