Winterblues: 12 tips om uit je winterdip te raken

WinterbluesWat is winterblues?

De winterblues heeft veel overeenkomsten met de bekende winterdepressie. De ‘aandoening’ heeft te maken met de seizoensvariaties in licht waardoor onze biologische klok verstoord raakt. Daardoor loopt die klok niet meer gelijk met het verschijnen en verdwijnen van het daglicht. De winterdip wordt dus veroorzaakt door het gebrek aan zonlicht in combinatie met het psychologische effect van het eind van de zomer/herfst.
Iedereen heeft wel eens last van een dip wanneer het dagenlang somber weer is. Maar ongeveer één op de tien tot twintig mensen hebben zo veel last dat ze moeite hebben om nog normaal te functioneren. De gevolgen: meer behoefte aan slaap en het consumeren van meer koolhydraatrijk voedsel, snoep en alcohol.

Hoe weet je of je last hebt van de winter blues?

Voel je je in de lente en zomer altijd prima, maar in de herfst en winter neerslachtig, moe en lusteloos? Dan zou je last kunnen hebben van de winterblues. Kenmerkende symptomen van de winterblues zijn:

  • Moeheid en lusteloosheid;
  • Prikkelbaarheid;
  • Overdreven angstig;
  • Concentratieproblemen;
  • Overdreven eten en slapen;
  • Gewichtstoename;
  • Vermijden van sociale contacten.

Verschillen

Er zijn verschillen tussen winterdepressies en ‘gewone’ (niet-seizoensgebonden) depressies.
Iemand die aan een niet-seizoensgebonden depressie lijdt, voelt zich ook voortdurend moe, maar kan de slaap niet vatten. Een tweede verschil is de trek in zoetigheid. Wie lijdt aan een niet-seizoensgebonden depressie heeft vaak helemaal geen eetlust en zal eerder vermageren dan aankomen.

Aanmaak van melatonine

Daglicht veroorzaakt een reactie in ons lichaam die de productie van melatonine stopzet. Dit is een hormoon dat ons slaperig maakt. Te weinig daglicht kan er bij sommige mensen voor zorgen dat de aanmaak van melatonine niet stopt, waardoor ze zich de hele dag moe voelen.

Minder serotonine

Zonlicht stimuleert ook de aanmaak van serotonine; een neurotransmitter die onder meer effect heeft op onze stemmingen. In de winter maakt ons lichaam minder serotonine aan, waardoor je je ook somberder kan voelen.

Last van winter blues? Twaalf tips om uit je dip te kruipen!

Deze twaalf gezondheidstips helpen je om weer lekker in je vel te komen:

  • Ga naar buiten
    Omdat het in de winter koud is en de dagen korter zijn, besteden we een stuk minder tijd buiten. En dat terwijl natuurlijk licht zo goed voor ons en onze stemming is. Zelfs als de zon niet schijnt, is het licht buiten nog een stuk sterker dan in huis of op kantoor. Dus… ga naar buiten! Trek een goede jas of regenjas aan en ga in je lunchpauze een blokje om of maak op je vrije dag een wandeling. Moet je toch binnen zitten vanwege werk of studie? Zorg er dan in ieder geval voor dat je gordijnen overdag open zijn en ga waar mogelijk bij een raam zitten.
  • Meer sporten
    Sport is niet alleen goed om je gewicht op peil te houden, meer bewegen is ook goed tegen stress. Wetenschappers weten nog steeds niet precies hoe het werkt maar als je meer beweegt, produceer je een hormoon waardoor je je beter voelt. Hiermee kun je een milde depressie en ook de winterblues tegengaan. Ga sporten met een vriend of vriendin en sla twee vliegen in één klap: gezellig bijkletsen én een goede conditie.
  • Investeer in een daglichtwekker
    Heb je erg veel moeite om ’s ochtends wakker te worden en op gang te komen, kijk dan eens naar een daglichtwekker. Zo’n wekker simuleert de zonsopgang door een half uur voordat hij afgaat steeds meer licht te produceren. De theorie is dat je hersenen daardoor de opdracht krijgen te stoppen met de productie van melatonine, het hormoon dat ons slaperig maakt.
  • Plan een vakantie naar de zon
    Weet je van jezelf dat je last hebt van de winter blues, plan je zonvakantie dan in de wintermaanden. Alleen de voorpret kan al genoeg zijn om je stemming aanzienlijk te verbeteren. Tel daarbij op het gunstige effect van het zonlicht, het feit dat je op vakantie vaak meer beweegt en ook veel meer buiten bent en de stimulans van een nieuwe omgeving. Natuurlijk is het zaak om ook na je vakantie dat positieve gevoel vast te houden. In mijn artikel ‘Hoe hou je dat heerlijke vakantiegevoel vast?’ lees je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Daarnaast kun je met het (juiste) gebruik van middelen de chemische huishouding in je lijf aanpakken voor een gunstig effect op de symptomen van winterblues:

  • Sint-Janskruid
    Sint Janskruid is een van de weinige alternatieve geneesmiddelen waarvan de werking wetenschappelijk is bewezen. Bij een milde depressie is het stofje even effectief als de gangbare ‘synthetische’ middelen. Sint Janskruid is zonder recept te koop bij de drogist. Let wel op, want het middel kan de werking van de anticonceptiepil verstoren. Vrouwen die de pil gebruiken, doen er verstandig aan om voor gebruik contact op te nemen met hun huisarts.
  • Chocolade
    Chocolade maakt je vrolijk. Cacao bevat een soort amfetaminen die een tijdelijk oppeppend effect hebben.
    Hoe puurder de chocolade, hoe vrolijker je wordt.
  • Eet eitwitten
    Tyrosine is een aminozuur dat via chemische processen je energieniveau kan verhogen en de gevolgen van stress kan verlagen. Aminozuren krijg je vooral binnen door consumptie van eiwitrijk voedsel zoals vis, noten, zuurkool, zuivel en granen.
  • Pas je dieet aan
    Tryptofaan is net als tyrosine een aminozuur. Het wordt door de hersenen gebruikt om serotonine aan te maken. Serotonine speelt een belangrijke rol bij het reguleren van stemming. Een tryptofaanrijk dieet kan helpen je stemming te verbeteren. Belangrijke bronnen van tryptofaan zijn onder andere kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen, zilvervliesrijst, linzen en sesamzaad.
  • Geen cafeïne
    Cafeïne leidt tot een tijdelijke stijging van het adrenalinegehalte in het bloed en dit levert een soort stressreactie op. Stress is een belangrijke veroorzaker van depressies. Vergeet niet dat cafeïne ook in thee en cola zit.
  • Liever niet roken
    Nicotine verhoogt de aanmaak van cortisol. Cortisol is een stresshormoon en het vermindert bovendien de opname van tryptofaan. Tryptofaan, zo hebben we net gezien, speelt een rol bij de aanmaak van serotonine.
  • Niet te veel suiker
    Te veel suikers verstoren het evenwicht in je lichaam. Suiker wordt in de darmen omgezet in acetaldehyde. Acetaldehyde kan zich binden aan neurotransmitters, waardoor een soort ‘valse neurotransmitters’ ontstaan. Deze neppers kunnen depressieve gevoelens veroorzaken.
  • Drink niet te veel alcohol
    Alcohol versterkt je stemming. Ben je al een beetje somber, dan is het niet verstandig om (veel) alcohol te drinken.

Heb jij last van winterblues? Hoe ga jij daar dan mee om?

Foto: Pexels, Pixabay.com

Ik hoop dat dit artikel je waardevolle inzichten geeft. Wil je wekelijks nieuwe tips of artikelen over persoonlijke ontwikkeling ontvangen? Abonneer je dan: onderaan de pagina staat het invulformulier.

Onze missie is: “Anderen en onszelf inspireren om anders te denken en te voelen, zodat er een warm en waardevol leefklimaat ontstaat binnen familie en organisatie.”

2018-01-29T19:10:56+00:00
css.php

Fijn dat je er bent ;-) Ja, je ziet het goed: PersonalCoaching.nl heeft een cookie’muur’. Dat doe ik niet omdat ik met cookies inbreuk wil maken op je privacy. Maar omdat wetten over cookies en privacy zo complex en tegenstrijdig zijn, dat dit voor mij de enige werkbare en betaalbare oplossing is.

WordPress Security