Het belang van bewuste voeding in je bewuste leven

bewuste voedingWanneer je je conformeert aan een bewust leven, dan kan het helpen om ook de kwaliteit van je voeding te verbeteren en te optimaliseren.

In dit artikel bespreken we wat voeding eigenlijk is, wat voor invloed het heeft op ons leven met daarbij enkele tips over hoe jij je bewust kan worden van je voedingspatroon en hoe je het in de praktijk brengt.

De invloed van voeding op ons leven

Voeding is een wezenlijk onderdeel van ons dagelijks leven.
We zijn er bewust of onbewust op minimaal twee, tot soms wel maximaal zes momenten per dag mee bezig. Je maakt de maaltijd zelf klaar of je laat het klaarmaken door de kok in een (sterren)restaurant, door een kok bij een fastfood-/afhaallocatie of door de fabriek.
Dit betekent dat je, afhankelijk van hoe vaak je per dag eet en drinkt, twee tot zes keer per dag bepaalt of je je geestelijk en lichamelijk fris en schoon voelt, of rommelig, opgeblazen en moe.
Bij ieder eet- en drinkmoment bepaal je ook je kwaliteit van leven dat direct in de uren na de maaltijd merkbaar is, alsmede de kwaliteit van leven op de lange termijn. Verder is de kwaliteit van je voedingspatroon over de lange termijn sterk bepalend of je de ontwikkeling van bepaalde ziektes vergroot of verkleint. De keuze die je bij iedere maaltijd en vochtinname steeds opnieuw maakt, is essentieel en van onschatbare waarde op de kwaliteit van jouw levens(duur).

De filosofie van voeding

Voeding is meer dan de vraag ‘word ik er dik van of niet?’
Voeding is eten en drinken dat alle benodigde voedingsstoffen bevat welke structureel een positieve bijdrage leveren aan onze lichamelijke en mentale gezondheid, dat ons de energie geeft om onze aandacht te richten op dingen die we belangrijk vinden in het leven en om onszelf te ontwikkelen.
Als je voeding beschouwt als een middel om je leven significant te verbeteren, ga je er direct anders tegenaan kijken. Waar een ongezond voedingspatroon een last vormt voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid, daar vormt een bewust en gezond voedingspatroon een grote winst voor de lichamelijke en mentale gezondheid.

De rol van voeding bij de persoonlijke ontwikkeling

‘Wat als je voeding zo optimaal is dat je nu, én op je tachtigste levensjaar nog veel energie hebt om dat te doen wat je graag wil doen?’  Dat vind ik een mooie gedachte.
Als het gaat om voeding en een optimale gezondheid is een holistische beschouwing vereist. Zonder een bewust voedingspatroon en gezonde levensstijl is het lastiger om dat uit het leven te halen wat je zou willen halen. Daartoe is het handig om de verbetering en optimalisering van het voedingspatroon onderdeel te laten zijn van je persoonlijk ontwikkelplan. Het helpt om je voedingspatroon te verbeteren en te optimaliseren met een achterliggend of samenhangend doel in relatie tot de persoonlijke ontwikkeling.
Overigens, betekent het niet dat je niet meer lekker kan eten of ineens minder dient te eten. Het betekent dat je bewust gaat eten.

Voedingshypes alom

Je kunt er bijna niet meer omheen, de voedingshypes van deze tijd. De moderne mens probeert opnieuw uit te vinden wat een optimaal en gezond voedingspatroon is.
Het voordeel van deze voedingshypes is dat men in ieder geval probeert om bewuster met hun eten om te gaan. Het nadeel hierbij is dat het bewustwordingsproces niet adequaat genoeg is.
Vaak lezen mensen een (nieuws)artikel over voeding en passen die informatie toe in hun eigen leven. Dit zonder te weten dat het (nieuws)artikel eerder gepubliceerd is voor de economische en commerciële belangen dan voor de echte gezondheid voor de mensen. Dit geldt vooral voor de reguliere media.

Hoe je je bewustwording verruimt over voeding

Het begint bij het doen van adequaat en gedegen onderzoek. Dit betekent dat je tijd en energie dient te steken, over een langere periode, in het doen van onderzoek naar een bewust en optimaal voedingspatroon. Dit betekent niet zozeer dat je onderzoek doet in wetenschappelijke zin maar dat je een proces op gang brengt en houdt van een mix van theorie, praktijk, evaluatie en aanpassing (plan, do, check & act).
Hier een beknopt stappenplan:

  1. Voer als nulmeting een bloedtest uit waarin jouw essentiële bloedwaarden worden gemeten die iets zeggen over je gezondheid.
  2. Begin met onderzoeken en selecteer hiervoor je de juiste bronnen: lees verschillende boeken over voeding, bezoek seminars en lezingen en schakel een (voedings)deskundige in.
  3. Het belangrijkste punt: Neem de informatie niet direct voor waar aan maar beschouw en toets de informatie bewust en met gezond verstand, redeneer logisch en bepaal of de ontvangen informatie ook voor jou geldt.
  4. Wanneer je denkt dat bepaalde informatie potentie heeft, pas het dan toe in je voedingspatroon. Houd ondertussen een dagboek bij waarin je je lichaamsgewicht en buikomtrek bijhoudt, alsmede hoe je je gedurende de dag voelt.
  5. Drie tot vier maanden nadat je begonnen bent met de toepassing van het nieuwe voedingspatroon kun je opnieuw een bloedtest doen. Als de essentiële waarden zijn verbeterd, weet je dat dit voedingspatroon bij je past. Zijn de waarden niet verbeterd of verslechterd, dan is het voor jou geen optimaal voedingspatroon en kun je het voedingspatroon aanpassen.

De resultaten die je bereikt bij het aannemen van een bewust voedingspatroon zijn significant.
Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om op dagelijkse basis bewuster met voeding om te gaan.

Patrick van Hulten, gastblogger

Foto: Morguefile, created by Hotblack, httpwww.scottliddell.net

Ik hoop dat dit artikel je waardevolle inzichten geeft. Wil je wekelijks nieuwe tips of artikelen over persoonlijke ontwikkeling ontvangen? Abonneer je dan: onderaan de pagina staat het invulformulier.

Onze missie is: “Anderen en onszelf inspireren om anders te denken en te voelen, zodat er een warm en waardevol leefklimaat ontstaat binnen familie en organisatie.”

 

 

 

2017-11-15T16:37:28+00:00
css.php

Fijn dat je er bent ;-) Ja, je ziet het goed: PersonalCoaching.nl heeft een cookie’muur’. Dat doe ik niet omdat ik met cookies inbreuk wil maken op je privacy. Maar omdat wetten over cookies en privacy zo complex en tegenstrijdig zijn, dat dit voor mij de enige werkbare en betaalbare oplossing is.

WordPress Security